Godt arbejdsmiljø – indret kontoret

Har du en virksomhed og ansatte, er det dit job at sørge for et godt arbejdsmiljø, og at din arbejdsplads lever op til reglerne – og gerne mere end det. Det er derfor vigtigt, du løbende opgraderer kontoret. Det skal du se som en investering. For der er meget vundet ved at give kontoret en kærlig hånd. Du og dine medarbejdere undgår arbejdsskader og koncentrerer jer bedre. Sammen får I de bedste forudsætninger for en god, profitgivende hverdag. Det kan du læse mere om i artiklen her.

Hvad dækker Arbejdsmiljøloven over?

Som arbejdsgiver skal du leve op til Arbejdsmiljøloven. Den sikrer, at dine medarbejdere arbejder under ordnede forhold og generelt har et godt arbejdsmiljø. Det skal være sikre og sunde forhold, og problemer skal løses i overensstemmelse mellem den sociale og tekniske udvikling. Det er derfor også et lovkrav at udarbejde en arbejdspladsvurdering for virksomheder med ansatte. Undersøgelsen skal hjælpe med at sikre, der er et godt og sikkert arbejdsmiljø, og den skal laves i samarbejde mellem ledelse og medarbejdere. 

Godt arbejdsmiljø i de rigtige kontorlokaler

Der er en række krav til dine kontorlokaler, når du driver virksomhed. Højden til loftet bør mindst være 2,5 meter, og gulvarealet 2 kvadratmeter. Der skal ifølge Arbejdstilsynets hjemmeside være mindst 12 kubikmeter luft i arbejdsrummet per person, og så skal du sikre, der er adgang til vinduer. Derudover skal der være adgang til vask og et toilet, spiseplads, gardebore og mulighed for at låse sine ting inde. 

Det kan alt sammen koste. Som med privat leje skal du nemlig indbetale 3 måneders depositum og forudbetalt leje, og det kan være et stort udlæg for mindre virksomheder. Mangler du den sidste kapital til leje af lokaler, kan et lån eller andre former for finansiering være en mulighed.

Sådan undgår du arbejdsskader

Med gode kontorartikler undgår du, at du og dine medarbejdere får arbejdsskader. Det kan for eksempel være smerter i skuldrene, læn, nakke og arme, som over tid sætter til noget kronisk. Der er en række regler for, hvad der skal være, og så er der nogle opgraderinger, som er valgfrie. Arbejdsskader kommer ikke pludseligt, men stille og snigende. Du kender det sikkert, hvis du har siddet på en café og arbejdet nogle timer uden at finde en god arbejdsstilling. Når du går derfra, er du helt radbrækket i hele kroppen. Hvis du sidder sammensunken i en stol, svarer det til at løfte knap 20 kilo forkert, så det er ikke underligt, det er sådan. 

Prioriter den gode siddestilling

Du skal sikre, at dine medarbejdere sidder godt og derfor købe stole, som de kan indstille til præcis deres højde, drøjde og arbejdsstation. Alt sammen så de kan finde en ergonomisk korrekt arbejdsstilling. En rapport fra Danmarks Statistik fra 2016 fortæller, at hele 42,6 procent af alle danskere har eller har haft lændesmerter. Det er vigtigt som arbejdsgiver at tage hånd om problemet – og en god skrivebordsstol er ét skridt i den rigtige retning. 

Inden du indkøber skrivebordsstole, skal vide helt præcist, hvordan du indstiller dem, så dine medarbejdere sidder bedst muligt. Det skal du være sikker på, stolene kan, før du køber dem. Det har Arbejdstilsynet udarbejdet en guide til:

Du sætter dig på stolen, så 2-3-dele af dine lår er i sædet, og retter dig op. Det svarer til, at der er, hvad der svarer til en knytnæve mellem dine knæhaser og sædets forkant.  Indstil derefter ryglænet, så det støtter i lænden.  Når du har gjort det, indstiller du stolens højde til længden af dit underben. Hvis sædet skal skråtstilles, skal bordhøjden hæves med op til 10 centimeter. Man må altså tage stilling til stolen, før bordhøjden indstilles.

Udvid den gode siddestilling med pilatesbolde

Som supplement til stolene kan du købe en bunke store pilatesbolde. Det sværger mange til, for her trænes din core, mens du arbejder. Du tvinges nemlig til at spænde op, og så kan den samtidig bruges som et enkelt træningsredskab, dine medarbejdere kan bruge i såkaldte aktive pauser. 

Hvilket arbejdsbord skal du vælge?

Som nævnt skal arbejdsbordet tilpasses din siddehøjde. Rask Holdning har lavet en guide til, hvordan du indstiller bordet til både siddende og stående stilling. Når stolen er indstillet, kører du den hen til dit bord, sænker skuldrene og tager armene ned langs siden. Derefter løfter du underarmene op, så de hviler på bordet. Der har du højden på dit skrivebord.  

Det er ikke en regel, men der er ingen tvivl om, at et hæve-sænke-bord er den bedste løsning. Det giver nemlig dig og dine medarbejdere mulighed for at justere højden hurtigt og enkelt. Og så giver det mulighed for at arbejde ståendeHer øges blodgennemstrømningen, så blodet kommer bedre rundt til muskler og hjerne, og affaldsstoffer udskilles lettere. Når du og dine medarbejdere står op og arbejder, bliver I derfor mere koncentrerede og effektive 

Selvom det er godt at stå op, er det ikke godt at stå op i en hvilken som helst stilling. Du skal sikre, din holdning er god, og så skal du hvile underarmene på bordet. På den måde kan du bevare din holdning i den naturlige S-form og ikke krumme dig sammen som et C. Rask Holdning anbefaler desuden, at du tænker kroppen opad, har balance på for og bagside, bløde knæ, og at du trækker vejret frit. 

Du skal sikre, bordet har en dybde, så en computerskærm kan anbringes i passende afstand, at bordpladen ikke giver genskin, og at den pågældende medarbejder kan udføre sit arbejde ordentligt. Det er bestemt, der ikke må være mindre end 110 centimeter fra bordets forkant til nærmeste inventar eller væg.  

Sådan skal arbejdsbordet indrettes

Der gælder en række regler for, hvordan arbejdspladsen skal indrettes. Det er vigtigt, dine medarbejdere har adgang til et tastatur, som kan skråtstilles, og så en mus. Skærmen skal desuden være fri for flimmer, og den skal kunne drejes og vippes. Hvis du har bærbare arbejdscomputere, gælder de samme regler. Den skal kunne tilsluttes en skærm, og der skal være tastatur og mus, så arbejdsstillingen er bedst mulig.

Du skal huske dine medarbejdere på, at de helst skal holde en kort pause efter 2 timers koncentreret arbejde foran skærmen. Skærmarbejde kan nemlig være hårdt for både hoved og øjne. Derfor giver regelmæssige pauser de bedste betingelser for trivsel, og det minimerer risikoen for, at dine medarbejdere begår fejl, der nemt kunne være undgået.

Arbejd stående

  • Øg stofskiftet ved at variere dine arbejdsstillinger. 
  • Forebyg smerter.  
  • Undgå arbejdsskader. 
  • Koncentrer dig bedre ved at stå op, når du har øvet dig.  
  • Hav altid bordet hævet, så du møder ind til at arbejde stående.  

Det skal du huske, når det gælder hjemmearbejde

Hvis du driver virksomheden hjemmefra, er det vigtigt, du prioriterer gode arbejdsforhold og godt arbejdsmiljø. Du arbejder sikkert mange timer hver dag. Det er ærgerligt, hvis du pludselig må skære i timer, fordi kroppen siger fra. Er du arbejdsgiver, kan der være mange fordele forbundet med, at medarbejdere kan arbejde hjemme. Det giver dem fleksibilitet og kan være med til at sikre god trivsel. Som arbejdsgiver skal du dog være opmærksom på, at arbejdsmiljøloven også gælder, hvis dine medarbejdere har skærmarbejdere hjemme regelmæssigt. Med regelmæssigt menes mindst en arbejdsdag om ugen eller minimum 2 timer hver dag.  

Mange oplever også både stress og ensomhed, når de i længere perioder arbejder hjemme, og det kan have store konsekvenser for trivsel og det generelle arbejdsmiljø. Ligesom i det daglige på arbejdspladsen kan du som arbejdsgiver hjælpe til med, at dine medarbejdere trives, også når de arbejder hjemme. HK har lavet en liste med noget af alt det, du skal være opmærksom på:  

  • Sørg for klare aftaler og mål.  
  • Hjælp med at udarbejde faste rutiner. 
  • Sørg for, det er muligt at holde kontakt med kolleger.   
  • Opmuntre til pauser væk fra skærmen.  

Du kan læse endnu mere om, hvordan du indretter en hjemmearbejdsplads i denne artikel om opgradering af hjemmekontoret på vores forbrugsproduktside KreditNU.

Få råd til et godt arbejdsmiljø

Uanset om du skal låne til leje af lokaler eller til opgradering af lokalerne, er Broaden en mulighed. Vi tilbyder nemlig erhvervslån fra 10.000 til 250.000 kroner, så du kan indkøbe alt fra små opgraderinger til store investeringer i arbejdsmiljø og -trivsel. Med kort behandlingstid, fleksible løbetider og gennemskuelige aftaler sikrer vi, at lånet passer bedst muligt til den virkelighed, du står midt i – også selvom du lige har startet virksomheden op.